«Utstillingen Lev vel setter fokus på sosiale og globale utfordringer, og viser hvordan designløsninger innen mat, tekstil og bolig kan inspirere til en grønnere og mer bærekraftig hverdag.»
Dette er DOGAs egen beskrivelse fra websiden. Ut i fra det de sier om tema er dette en viktig og interessant utstilling. De har fått med seg mange aktører som får vist frem sine tanker og løsninger. Patagonia, Helen & Hard, Nina Skarra, Greenpeace, Adidas, Epleslang, SØLV og MUD Jeans er blant de 50 nasjonale og internasjonale utstillerne som er invitert inn. De utvalgte utstillerne presenterer utfordringer koblet til våre moderne liv, og løsninger som skal inspirere oss til å ta bevisste valg.
Umiddelbart mener jeg Doga har gått i en felle her med å velge et utstillingsdesign som konseptuelt overskygger innholdet. Det er ikke så ille som Kunsthåndverk 2014 ved Kode i Bergen som har blitt slaktet og fått kritikk som dette fra Morgenbladet: «Jeg har aldri noensinne – sett verre utstillingsdesign enn det som er laget for kunsthåndverkernes 37. årsutstilling. Rammen om utstillingen er så horribel at den truer med å kjøre hele utstillingen i grøfta.» Men det er såpass ille at innholdet nærmest står i fare for å drukne i visuell støy. Først og fremst er det alt for mye tekstplakater- som er klistret opp på gamle bordplater- med blå tape. (Hvorfor i all verden blå tape?) Dette grepet gjentas så mye at det blir helt slitsomt.
Det er noen skjermer rundt- noen står på gulvet. Det er også mange bilder som er limt- igjen med blå tape, helt ned mot gulvet. Det gir inntrykk av å ikke ha vært gjort noen grunnleggende grafisk designvurdering på format, leslighet og sammenheng. Innerst inne var det hengt klær fra taket. Info var hengt på som tags på alle plaggene. Disse var for små og lite kontrastfyllte til å fungere hensiktsmessig. Et av målene var at dette skal inspirere til bevisste valg. Når alt ser ut som et slitent loppemarked med overfyllte tekstplansjer overalt er det lite inspirasjon å hente. Produktene som Aqua Farm og Save food from the fridge av Jihyun Ryou har poetiske kvaliteter som virkelig fortjener å komme bedre frem. Noe som må fremheves er at i forbindelse med utstillingen har Doga klart å få invitert en av Patagonias grunnleggere, Vincent Stanley til å holde foredrag om bedriftsfilosofien til Patagonia. Det var også lagt inn en paneldiskusjon ledet av Nicholas Ind- som har skrevet boken «Living the Brand» om nettop Patagonia. Det var et høydepunkt som klarte å sette ord på det som utstillingen vil formidle på en langt mer inspirerende måte.